9.8.08

Argentine films court masses


By Charles Newbery (Variety)

BUENOS AIRES -- In the quest for stronger sales, Argentine production house Aeroplano has broken away from the director-driven movement to take on a black comedy.

And it's not the only production house in search of commercial hits.

Nicolas Goldbart will helm the $1 million laffer "Visitor" about an Argentinean who is detained by U.S. immigration and thrown in jail by airport officers who suspect him of criminal activity.

Daniel Hendler of hits like Berlin-laureled "Lost Embrace" and "Family Law" will star.

"Films need to be made so that people go to see them. It is a strategy of matching the product with the point of sale," says Goldbart, who will make his directing debut with "Visitor" after picking up experience as an editor on Berlin-laureled "El custodio" (The Bodyguard), Pablo Trapero's "Familia rodante" (Rolling Family) and "El Bonaerense."

The move is aimed at securing wide distribution in Argentina, where multinational chains dominate exhibition and Hollywood imports command 85% of ticket sales. Most homespun pics -- Argentina produces 60-70 features a year, the most in Latin America -- fail to break even at the box office.

Now, more directors and producers are working closer together on genre films and other projects that may grow admissions.

Audiences in Argentina hunger for homemade films with strong and entertaining stories, says Aeroplano's Sebastian Aloi.

Pampa Films is producing car-racing comedy "La leyenda" (The Legend) and Disney-backed Patagonik Film Group is doing an adaptation of "High School Musical" and the horror pic "White Coffin."

K&S Films, another top producer, is prepping "Cimarron," a horror film directed and written by Israel Adrian Caetano, who wrote and directed 2006 Cannes entry "Cronica de una fuga" (Buenos Aires 1977); as well as the sci-fi thriller "El extranjero" directed by Damian Szifron ("On Probation"); and alien-invader action pic "El eternauta" helmed by Lucrecia Martel (Cannes entry "The Woman Without a Head").

Aeroplano has raised financing from private investors and the Argentine state film institute Incaa. It's planning to start lensing in December and January for a third quarter 2009 release of "Visitor."

6 comentarios:

Unknown dijo...

muy bueno el blog pero porque no traduces al castellano estos post que parecen tan interesantes. Un saludo

Peacock dijo...

tenes razon, es que lo encontré a la medianoche y me daba fiaca traducirlo todo. De hecho, me sigue dando lo mismo ahora. En resumen, habla de una peli argentina que va a hacer Nicolas Goldbart con Hendler como protagonista y de cómo varios cineastas argentinos intentan hacer ahora un cine más comercial, más pensando en el público. Abajo cita otros ejemplos (Szifron, Caetano, High School Musical) con la misma idea.

Anónimo dijo...

En Argentina no existe el genero porque las peliculas que buscan financiación en el exterior, llamese Hubert Bals, Fond Sud, World cinema y demas , para ganar esos fondos escriben guiones art house festival friendly.
Todos se suben a ese tren. Anda a manguearle a los europeos guita para un policial, una comedia romantica o una de terror. Te sacan corriendo.
Creo que ese sistema a generado lo que es el cine argentino hoy.
Estoy seguro , que salvo algunos casos excepcionales, si los fondos dieran dinero para hacer peliculas de acción Argentina estaria llena de esas peliculas.
Una vez mas la condiciones de produccion generan las formas.

Anónimo dijo...

mmmmmm... Juan Karlos, no sé si justo en los casos que menciona el artículo se aplica lo que decís.
Tanto K&S como Patagonik tienen tratos o de distribución o de financiación con Fox y Disney respectivamente. Y en el caso de Aeroplano, usó siempre aportes privados y al INCAA, los largometrajes que produjeron siempre apuntaron al género ("El Fondo del Mar", de Szifrón).
Las fundaciones europeas no financian cosas como "Visitor" de Golbart o "Ataud Blanco" de De la Vega. Sí financian proyectos de otro tipo como, digamos, "Una Semana Solos" de Celina Murga.
Ah, y las condiciones de producción siempre generan las formas... sino estaríamos frente a un milagro.

Peacock dijo...

Hablando de las condiciones de producción y las formas, un comentario a los que pudieron leer la nota en inglés. La de Caetano parece que por ahora no se hace...

Anónimo dijo...

Plkn tenes razon en lo que decis respecto a esas peliculas, pero a lo que me referia era a lo satelital de los generos en la produccion de peliculas argentinas.
Y que tambien creo que muchas cineastas se inclinan hacia las peliculas art house por que consiguen financiacion alli.
No creo que sean "mercenarios" que les gusta el genero y hacen este tipo de peliculas, sino que esa financiacion creo un paradigma que es el mas visible y "esteticamente correcto" del cine argentino de los ultimos diez años.